Nudging

Resumé

Denne opgave gik ud på, at vi skulle lave en kampagne, hvor vi gik ud og nudget vores målgruppe til at gøre noget. Det vil sige at vi skulle få dem til at gøre en handling uden at de blev bedt om det.

Før vi fik lavet vores kampagne/produkt, fik vi lavet en problemstilling. Vi havde fået at vide, at der var problemer med at holde drengetoiletterne rene. Vi besluttede os derfor, at det ville vi gøre noget ved. Det vil sige at vores målgruppe blev drenge på HTX og IB i en alder af 16-25 år. Så vi lavede en målgruppeanalyse.

Kampagnen/produktet blev ud fra målgruppeanalysen, designet og opfundet, så den appellerede til målgruppen. Designet var lavet på en sjov måde, så drengene syntes det vil være sjovt at tisse nede i kummen og ikke ved siden af kummen.

 

Metoder samt fagets kernestof

Forundersøgelse

Før vores kampagne/produkt blev udformet, var det vigtigt for os at finde eksempler på nudging på og omkring skolen. Efter dette gik vi i gang med lave informationssøgning på nudging, for at blive klogere på, hvad det præcis var vi skulle. Vi fik lavet en målgruppeanalyse, efter at have taget et valg om hvilket problem vi ville løse. Da vi kender de HTX/IB studerende, var det for os ikke svært at lave en målgruppe analyse. Vi kiggede på og snakkede med drengene fra både vores klasse og parallelklasse, og på den måde fik vi hurtigt en opfatning af hvem vores målgruppe var.

 

Produktion

På baggrund af forundersøgelserne var det nemt at komme i gang med at brainstorme på produktet, dets udseende og hvilken måde drengene skulle nudges på. Vi var godt klar over at vi skulle lade drengene få det sjovt, så vi lod vores idéer kører frit igennem klassen og lade deres meninger komme til kende.

 

Design

Med udgangspunkt i vores såkaldte målgruppeanalyse, lavede vi et produkt, der forstillede en kvindemund. Den blev først tegnet op på papir ved hjælp af vores kreativitet. Derefter tog vi nogle vandfaste tusser og tegnede kvindens mund og øjne over på gennemsigtigt plastik, der kunne klister på den ene side.

Vi vidste via vores målegruppeanalyse at vi skulle bruge nogle rolige farver, men stadig med en opsigtsvækkende klarhed, så vi kunne nudge dem. Vi valgte derfor at bruge farverne sort, rød og mørkeblå. De rolige farver gjorde, at der ikke var for meget støj, når vi skulle nudge vores målgruppe.

Det var også vigtigt at vi holdt idéen oppe i det sjove område, for at gøre det sjovere for drenge at skulle stå op og tisse.

 

Selv-evaluering og refleksion

Selvom vi næsten ikke lavede en målgruppeanalyse, så skulle vi nok have lavet et spørgeskema eller interviewet nogen, så vi var klar over, hvorfor de tisser ved siden af, og hvad de ønsker man kunne gøre. Vi vil til næste gang også sørge for at vælge nogle bedre materialer, samt placeringen af produktet, da de fleste drenge slår brættet op, når de skal tisse. Hvilket vi ikke havde tænkt over. Farverne var heller ikke så vandfaste på det plastik de var sat på, så drenge fandt hurtigt ud af, at farven forsvandt.

 

Dokumenter fra projektet

klamme toiletter-brainstormNudging-brainstorm

rapport (3) – (Word-fil)